2015-02-15
Information om Com hem
Hej!
Läs hela detta både avseende vissa missförstånd som kan uppstå och för lite uppdatering om läget.
Det har uppstått en del fel i samband med att några av er ringt och anmält till kundtjänst. Felet ligger där och inte hos er. Vi jobbar på att åtgärda detta, men ni kan behöva kontakta kundtjänst för säkerhets skull.
En sammanfattning av några saker som kan uppstå.
1. Om ni får en räkning på 99kr eller 99+45kr (pappersfakturaavgift)
Denna ska vi inte betala och ni ska egentligen inte ens få hem den. För att vara på den säkra sidan så ring till Comhem på 0775-17 17 20 och be dem plocka bort den.
2. För några av er, när ni ringt in och anmält till Comhem, så har kundtjänst aktiverat TV-debitering direkt från att ni ringt in. Detta kan medföra en extraräkning för TV-tittande i februari. Ring även här och meddela att det inte ska aktiveras förrän avtalet börjar gälla. Alltså den 27:e februari. Skulle ni ändå få en räkning från Comhem, hör av er till kundtjänst. Hjälper inte det, så hör av er till mig.
Jag jobbar även på att åtgärda detta centralt hos Comhem.
3. Var uppmärksam på att det inte går att skicka in porteringsblankett/nummerflytt av telefon ännu, för er som tänkt göra det. Comhem måste först ha byggt nätet klart i området. Enklast är sedan att ringa kundtjänst och be dem att flytta ert nummer.
4. Spartips: Om ni väljer hemtelefoni via Comhem kostar alltså pappersfaktura 45 kr. Autogiro, eller e-faktura är 0 kr i avgift.
5. Ni behöver INTE ett syskonabonnemang för att titta på flera TV i huset. Den analoga signalen finns i nätet på precis samma sätt som idag.
6. Om ni upplever sämre bild kan det bero på två saker just nu. Dels kan det bero på sladden mellan uttag och tv. Man kan alltså byta denna. Det kan också bero på att arbetet inte är helt klart. Avvakta alltså med eventuell felanmälan till allting är klart.
Räkning/fakturainfo.
När allting är igång och fungerar ska ni alltså betala TV och bredband till OEF genom Riksbyggenräkning. OEF betalar i sin tur den totala gruppavtalsräkningen för alla till Comhem.
Om ni väljer telefoni via Comhem ska ni dock betala den direkt till Comhem.
Lite uppdateringsinfo kring det pågående arbetet.
Elektronikhuset har jobbat på varje dag i området för att byta alla förstärkare och uttag, både i, under och kring våra fastigheter. De har även förstärkt upp nätet där det behövts, med nya kablar och kontakter.
Norra sidan fågelgator har varit extra besvärligt för dem och det har medfört lite förseningar då det tagit nästan dubbelt så lång tid att slutföra arbetet där mot beräknat.
Södra sidan har varit enklare, men pågår fortfarande både på fågelgatorna och längs Dahlandergatan och Sandtorpsgatan.
Planen var att ha allting helt färdigt till den 15/2 för att hinna kontrollera hela nätet innan det ska vara färdigt till månadskiftet. Nu är detta något fördröjt, men de tror att de ska hinna klart till månadsskiftet. Kan bli tal om någon eller några dagars övertrassering...
Så fort jag får info om att digital-TV och bredband är aktiva skickar jag ut info om det.
Det var allt för nu!
/OEF gm Rickard
2015-01-30 Oxhagen Ekonomisk Förening informerar
Lappar i lådan!
Hej
Nu börjar arbetet med byte av kontakter. Elektronikhuset har lagt lappar i lådan på några gator (Duvstigen måndag, Svanstigen tisdag och kanske någon mer).
Jätteviktigt att alla tar sitt ansvar och följer instruktionerna på lappen. Denna process med att ta sig in och byta uttag i husen kan bli en stor bromskloss och fördröjning om de inte kommer in i och kan utföra arbetet.
Bra att veta är också att i arbetsfasen som är nu kommer TV-bilden brytas och försvinna åtskilliga gånger under kommande veckor. Detta sker dagtid och i allt från korta intervaller, till några timmar åt gången. Det går ström i kablarna och denna måste brytas i samband med vissa moment i uppgraderingen och då slutar all TV fungera i området. Det är alltså inte fel på er TV.
Vi betalar ingen TV-avgift under januari och februari som kompensation för detta.
Jag saknar många lappar med avtal hushåll-OEF och vore tacksam om ni som inte gjort det kunde lämna dem så snart som möjligt.
Lappen är viktig ur faktureringssynpunkt så ert hushåll får rätt summa på räkningen framöver.
Jag svarar på frågor i den mån jag kan och hinner, men i dagsläget får jag många.... Så ta gärna först tiden att titta i den information som kommit ut, där mycket info finns. Kolla även hemsidan där många av utskicken också ligger.
Trevlig helg!
Rickard
2014-11-16
OXHAGEN EKONOMISK FÖRENING
Information om ComHem
Här är lite hållpunkter gällande OEFs gruppavtal med Comhem.
-
Vecka 47 börjar ComHems entreprenörer uppgraderingsarbetet av all yttre utrustning. Detta innebär att de behöver komma in i krypgrunder under fågelgatorna, samt in i vissa garage och liknande längs Dahlander- och Sandtorpsgatan. Företaget som utför arbetet heter Elektronikhuset, så deras bilar kommer finnas i området. Arbetet gör uppehåll under julhelgerna. Det återupptas runt den 7 januari.
-
Den aviserade räkningen för TV-signalen under november och december avvaktar vi med då diskussioner mellan OEF och ComHem om övergången från det befintliga till den nya TV-signalen/bredband inte är klara. Vi räknar även med att bli betalningsbefriade under januari och februari.
-
För att slippa betala dubbelt för tjänster så som t ex bredband är det senast den sista november läge att säga upp det du inte vill behålla av bredband och TV av andra operatörer, förutsatt att du: 1. Inte har bindningstid, 2. Har tre månaders uppsägningstid. Arbetet ska enligt ComHem vara färdigt till den 15 februari vilket vi hoppas och tror ska stämma. 1 mars är officiella startdatumet för hela systemet.
-
I januari skickar ComHem ut mer information till alla hushåll.
-
I februari kommer första månadsräkningen (för mars månad) från OEF, samt anslutningsavgiften på 500 kr, avseende det nya avtalet med ComHem. Månadskostnaden blir 259 kr.
-
Om du tänkt byta till ComHems hemtelefoni: Säg inte upp ditt hemnummer, men meddela gärna din nuvarande operatör att du kommer låta ComHem ta över numret i mars, via porteringsblankett från Comhem. Telefonin på 29 kr/månad fakturerar ComHem själva för om vi uppfattat dem korrekt.
-
Har du en e-postadress kopplad till din nuvarande internetleverantör kommer du troligen inte kunna behålla den om du säger upp avtalet. Skaffa förslagsvis en gmail-adress som inte är knuten till någon operatör. Det ingår även fem stycken @comhem.se-adresser i det nya ComHem-avtalet som du kommer kunna använda.
Vänligen OEF